درنگاهی گذرا به قرآن حضور واژه ناس درتعابیر گوناگون چشمگیر

 است ، چراکه  برای ناس  نازل شده است 0

اما ازاین همه؛ تعبیر للناس انتخاب شده، تا ببینیم خداوند چه

چیزی را برای ناس(مردم) خواسته است وچه چیزی ازناس(مردم )

می خواهد٠درجستجوی واژه هامی توان دریافت عمده تعابیرقران

 حکایت ازاراده الهی از خلق عالم، برای مردم است مثلا:

ما قرآن را نازل کردیم تا بیان کندبرای مردم 000

قرآن هدایت است برای مردم 000

ما برای مردم خانه را محل امن قراردادیم واین اولین خانه ایست که

برای مردم مبارک است0

این مثلها را برای مردم می زنیم تا000

وتورا برای مردم فرستادیم تا000

برای مردم محبت، امیال وزنان وفرزندانشان زینت داده شده است0                                                                                                                 

از شکم زنبور شرابی خارج می شود که درآن شفا برای مردم است0 

                                                                                                                 تکرار این واژه در آیات ثابت می کند که خداوند هرآنچه را که

برای بشرلازم است مهیا کرده ،

 اما بطور خلاصه فرموده است:"وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً"

ودقیقا این همان چیزی است که از جنس مردم خواسته

است0ارتباط با کلام نیکو0

بدون قید" وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً

وَ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا

الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ "

بامردم نیکو بگوئید، و این تعبیر کنایه است از حسن معاشرت با مردم،

چه هم کیش تو باشند وچه نباشند0چه از خویشانت باشند وچه نباشند 0

امام باقر علیه السلام می فرمایند : بمردم چیزى را بگوئید، که بهترین

سخنى باشد که شما دوست می دارید بشما بگویند، چون خدا دشنام و

 لعنت و طعن بر مؤمنان را دوست ندارد0

البته دراین آیه الزاما قول به معنای گفتارنیست بلکه به معنای عمل

 وشیوه است ولفظ ناس همه طیف بشررا در برمی گیرد0

دراین نوع رابطه ترسیمی خداوند؛ بزرگتر از تو در سنّ، 

 به منزله پدراست که اوراپدرانه باید احترام کرد،

 وکوچک تر از تو به منزله فرزنداست،

 که در محبّت و تربیت او، پدرانه باید کوشا بود، وبا کسی که درسن

باتو برابراست  باید رفا قت کرد0

که این شیوه زندگی، نوع تفکر بشر را نمایان می  کند

چنانکه امام صادق علیه السّلام فرمودکه: گویائى و تکلّم، ظاهر مى کند

هر چه را که درباطن متکلّم است اگر صفاست کلام مصفا، اگر

علم است کلام عالمانه واگر اطمینان است رفتاربا متانت 0

از اصول رفاقت وحسن خلق وقول این است که معاشرت و اختلاط با

 مردم ازروی توقّع  وکسب اعتبارنباشد 0 درمعاشرت با مردم به عیوب

خود مشغول باشیم وبا دیده نقد به دیگران نگاه نکنیم که این رنگ

 کدورت را بردل می نشاند وآثارش قضاوتی نادرست است که در

 سخن ونگاه نمایان خواهد شد0

درپایان بدانیم که خلق خوانواده خداست باآنان کریمانه برخورد کنیم که

رسول خدا (ص) مى فرماید:

مردم عائله خدا هستند و محبوبترین آنان نزد خدا کسى است که به عائله

خداسود رساند و اهل خانه اى را شاد کند0"

پس " وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً"0